وبلاگ محمد جواد مقدسی

مجموعه سوابق و فعالیت های مقدّسی

وبلاگ محمد جواد مقدسی

مجموعه سوابق و فعالیت های مقدّسی

وبلاگ محمد جواد مقدسی

مجموعه طراحی ها و داستان های بنده...

آخرین نظرات

متنی درباره عید غدیر خم

دوشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵ ب.ظ

توی سال دهم هجری پیامبر اکرم با جمعیت خیلی زیادی از مسلمانان از آخرین حج برمیگشتند؛ بزرگ ترین حج جهان اسلام تا اون زمان که اسمش حجة الوداع بود. پیامبر اکرم خودشون می‌دانستند که روزهای پایانی عمر مبارکشونه.به نظر شما اون اجتماع چند هزار نفری مسلمانان فقط برای حجة الوداع بود یا اتفاق مهم تری تو راه بود؟ وسط های راه نزدیک به برکه به اسم خم، پیامبر(ص) دستور توقف داد؛ اونایی که جلوتر رفتن باید برگردن و اونایی که نرسیدن، سریع‌تر خودشونو را برسونن. ولی شما بگین؛ چی شد که یکدفعه پیامبر تصمیم به توقف ناگهانی گرفت؟

((او به من وحی کرده است کار را انجام دهم اگر اطاعت نکنم عذابم می‌کند.))

معلوم بود که جبریل امین نازل شده و مطلب مهمی رو برای پیامبر آورده بود. وظیفه خیلی سنگینی رو دوش پیامبر گذاشته بودند. ولی آخه چرا وظیفه به این مهمی رو به روزهای آخر عمر پیامبر موکول کرده بودن؟ اون روز جبرئیل سه بار بر حضرت نازل شد و از طرف خدا این پیام رو آورد:

((ای پیامبر آنچه از طرف پروردگار آن نازل شده است برسان. که اگر چنین نکنی، رسالت خود را انجام نداده ای و خداوند تو را از مردم حفظ خواهد کرد...))

ولی چه کاری اونقدر مهم بود که انجام ندادنش مساوی نرساندن رسالت بود؟ یعنی اگر پیامبر این پیام رو نمیرسوند رسالتش نیمه‌کاره می‌موند؟

اصلا چه خطری پیامبر را تهدید می کرد؟ چه کسانی تو این پیام، منافع خودشون رو در خطر میدیدن؟ مگه همه مسلمان و مطیع پیامبر نبودند؟ پس چرا خدا ضمانت می کرد که آسیبی به پیامبر نمی رسه؟ مگر خطری وجود داشت؟

((مولا و صاحب اختیار شما تنها خداوند و پیامبرش هستند و کسانی که ایمان آورده اند. آنهایی که نماز را به پا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند.))

مسلمونها قبلا هم این آیه رو شنیده بودن. اون روزی که خبرش تو شهر پیچید که امیرالمؤمنین‌ توی مسجد در رکوع نمازشون انگشتری خود را به فقیری بخشیدند. اون وقت پیامبر اکرم رو به اون جمعیت چند هزار نفری کردند و فرمودند:

((من به همه شما اعلام می کنم که علی بن ابیطالب برادر وصی و جانشین من است.))

خبری که پیامبر(ص) ابلاغ کردند خبر تازه ای نبود. جمعیت حاضر اگر حافظه خودشون رو مرور می کردن، یادشون میومد که پیامبر اکرم در اجتماع های مختلف به این مطلب اشاره کرده بود از اولین روز دعوت. ولی این بار پیامبر قصد اتمام حجت را داشت. اکنون که بزرگ ترین اجتماع مسلمانان وجود آمده بود، پیامبر خواست که ابلاغ همگانی انجام دهد و حجت را بر هم مرد و زن و پیر و جوان تمام کند. که بدانند بعد از پیامبر رهبری امت اسلامی بر عهده امیرالمؤمنین‌ علیه السلام و فرزندان از نسل او می باشد. ولی واهمه پیامبر از چی بود؟ مگه خطری تو راه بود؟ خدا پیامبر رو از چه افرادی حفظ می کرد؟

((من از جبرئیل درخواست کردم تا از خداوند بخواهد که این مسئولیت را برعهده ام نگذارد و مرا از معرفی رسمی علی بن ابیطالب معاف کند. چون می‌دانم تعداد افراد با تقوا کم و تعداد منافقان زیاد است. در میان شما برخی هر گناه مسخره کردن هستند. می خواهند اسلام را از بین ببرند. اینها نه یک بار بلکه چندین بار مرا آزردند و به خاطر حسادت که علی داشتند، به من تهمت زده اند که زود باور هستم. می‌دیدند همیشه همراه من است و من به او توجه می کنم. می توانم تک تک آنها را نام ببرم ولی این کار را نمی‌کنم و با بزرگواری با آنها برخورد میکنم...)) در غرفه بعد خواهیم دانست شخصی که قرار است بعد از پیامبر رهبری مسلمانان را عهده بگیرد چگونه فردی است

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۰۵
محمدجواد مقدسی

عید غدیر

غدیر

غرفه

متن غدیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی